اجرای نقاشی اسلیمی، ورق طلا و پتینه

آشنایی با سبک نقاشی اِسلیمی:

اسلیمی نقش تزیینی به شکل گیاه با ساقه‌های مارپیچی است که ابتدا و انتهای آن مشخص نیست. اسلیمی یا فلورالFloral  گونه‌ای از نقش و نگار است شامل خط‌های پیچیده و منحنی‌ها و قوس‌های دورانی مختلف که در تزئینات و کتیبه ها و بعضی دیگر از کارهای نقاشی ترسیم می‌کنند. اسلیمی گاهی به صورت نقش اصلی و زمانی همراه با دیگر طرحها، در معماری، کتاب‌آرایی و هنرهای صناعی به‌کار رفته‌است.

اسلیمی یکی از هفت نقش اصلی در نگارگری سنتی ایران است. اسلیمی نمودار تجریدی «درخت زندگی» و یا صورت عام درخت به ویژه درخت تاک است که با گردش‌ها و پیچش‌های پی در پی و هماهنگ شاخه‌های آراسته به برگها و نیم برگ‌ها و گره‌های آن از پایه‌ای که بند اسلیمی خوانده می‌شود، می‌روید و با نظمی خاص و شکلی چشم‌نواز که میان اجزاء آن وجود دارد، طرحی ویژه از درخت را ارائه می‌دهد.

تمام منحنی‌های اسلیمی جهتی به درون و جهتی به بیرون دارند که جزء ذات اسلیمی است که این گرایش به بی‌نهایت دارد و نشانی از جاودانگی در اسلیمی به شمار می‌رود. اسلیمی طرحی است متشکل از قوس‌های دورانی زیبا که با چنگ‌ها، ماهیچه‌ها، سرچنگ‌ها، گره‌ها و انشعاب‌های مناسب کامل می‌شود و زیبایی و شکوه خاصی را دربر می‌گیرد. برخی از پژوهشگران، ریشه ی این طرح را برگرفته از نقش «درخت زندگی» که در هنر ایران سابقه ی کهن دارد، می‌پندارند. اما در هر حال اسلیمی نامی جدید است برای طرحی کهن که با شیوه‌های گوناگون و تنوع بسیار از روزگار باستان تاکنون کاربردی گسترده در هنرهای تزیینی ایران بویژه نگارگری ایرانی دارد.

آشنایی با پتینه کاری و ورق طلا:

پتینه کاری چیست؟ پتینه نامی ست که بر روی حالت سبز رنگ خوردگی، کهنگی و زنگ زدگی بر روی فلز مس یا سایر فلزات، چوب و یا سنگ می گذارند.

پتینه کاری را می توان یکی از تکنیک های نقاشی دانست. هنری که حالت های کهنگی و خوردگی را به کمک رنگ های متنوع و تکنیک های خاص بر روی اشیاء مختلف شبیه سازی و خلق می کند. استفاده از تکنیک پتینه کاری جلوه ی بصری بسیار زیادی دارد و اغلب توجه همه را به خود جلب می کند. پتینه کاری در ساختمان و کاربردهای آن در واقع فراتر از نقاشی ساختمان می باشد. به عنوان مثال در پتینه کاری بر خلاف نقاشی، علاوه بر تغییر رنگ سقف، درب و یا دیوار ساختمان می توانیم بافت ظاهری آن ها را نیز تغییر دهیم، بخصوص وقتی این هنر با تکنیک ورق طلا تلفیق می‌شود زیبایی خیره کننده ای به فضا می دهد.

انواع مدل پتینه کاری

تکنیک های مختلف اجرای پتینه منجر به وجود انواع مدلهای پتینه کاری شده است. و با توجه به سلیقه مشتری و سبک طراحی و دیزاین فضای مورد نظر، مورد استفاده قرار می گیرند. پتینه طرح آجر، پتینه طرح سنگ، پتینه طرح بتن، پتینه طرح چوب، پتینه طرح ترک، پتینه طرح سنگ مرمر، پتینه طرح کاهگل، پتینه طرح چرم، پتینه طرح ابر و باد، پتینه طرح سنگ نما، پتینه ورق طلا و همچنین طرح های مختلف پتینه برجسته از جمله نمونه هایی از انواع مدل پتینه می باشند که بسیار پرکاربرد، زیبا و پرطرفدار هستند.

گروه هنری مونالیزا با بهرمندی از تیم حرفه ای و هنرمند و با توجه به سلایق شما عزیزان، آماده ارائه خدمات هنری در زمینه نقاشی های اسلیمی و انواع تکنیک های پتینه و ورق طلا و نقره می‌باشد.

error: Content is protected !!